reklama

SLOVENSKO NA EXPORT

Nie, nebude to rozhorčená reakcia na to ako si nadnárodné spoločnosti vyberajú svoje dividendy zo slovenských podnikov a nám sa odlievajú zdroje. Netrúfam si to posúdiť, možno to v tom čase bolo menšie zlo, buď takéto podniky, alebo žiadne. Moja téma je o niečo ľahšia. Móda.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)

Podlieha jej čokoľvek. Oblečenie, dizajn, hudba, zážitky. Niekdeje to úplne jasné a samozrejmé, niekde menej okaté. Kedysi to boliteplákové súpravy v krikľavých farbách, čiapky-klokanky, céčkaa dovolenka v „Juhoške". Dnes sú to medzi mladými skejtovéa hiphopové handry, reggae, rap a punk, pokémoni a z hotelaKyjev sa ľahko stane Hotel Florida.

Ale keď prehodím optiku na mikroskope a namiestokaždodenných detailov sa pozriem na väčší obraz, zdá sa mi, že do módya z módy sa môžu dostať celé krajiny a kultúry. V rôznychoblastiach rôzne. Pár príkladov: v deväťdesiatych rokoch vzniklo niekoľkoznačiek oblečenia s menami ako SOVIET, PARTISAN alebo NIKITA. Latino vlnaprevalcovala hneď niekoľko oblastí naraz a vniesla do života slnkoa zábavu. Svetovej ekonomike a pultom kníhkupectiev vládne Čína.Okej, každá z tých krajín a kultúr má aj svoju temnú stránku, ale tása nevyváža a marketingový pracovníci ju hádžu do koša.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Keď sa dostane do módy krajina a jej kultúra, určite tovplýva pozitívne aj na ekonomiku krajiny, skrz cestovný ruch, umelcovvystavujúcich v zahraničí a podobne. Ktovie o koľko vzrástolpočet frekventantov kurzu španielskeho jazyka po vzhliadnutí Amores Perros? Jasám som spravil to isté po Tri farby: Modrá s francúzštinou.

Čakám, kedy a ako sa do módy dostane Slovensko. Ale asi jetu malý háčik. Všetky krajiny a kultúry, ktoré sú alebo boli v móde,sú buď veľké, ekonomicky silné, majú strašne veľa obyvateľov, zohrali významnúhistorickú úlohu. Aj ja by som chcel byť príslušníkom populárneho národa. Abybolo všade a všetkým bez dlhého vysvetľovania jasné kde že to leží tá moja krajina a abykrásna letuška na parížskom letiskuzvodne žmurkla len čo hodí očkom na môj pas.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ale čo má našinec robiť, keď je z takej malej sivej myšky,národa holubičieho? Čím sme význačný? Od čias Veľkomoravskej ríše sa stále lendoťahujeme na úroveň okolia. Občas sa vyskytne dáky ten X-man, význačnýjedinec, a aj ten sa stane známy a slávny skôr v zahraničí akodoma. Ale čo narobíš, keď rozšírený slovenský postoj je, že susedove je lepšie.V starom prísloví to bolo vyjadrené slovami, že nikto nie je domaprorokom.

Z pozitívnych stránok mi momentálne príde na um len to, že sme jeden z málanárodov, ktorý nikdy nezačal žiadny konflikt. Aj to je niečo na čom sa dástavať. Čo ďalej? Pravdepodobne naša schopnosť prispôsobiť sa, splynúť, byťneviditeľný. Nie som si istý či nám to pomôže na vyššej úrovni ako na úrovnijednotlivca.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tak sa mi zdá, že to má čosi dočinenia s národnou hrdosťou(nepliesť s nacionalizmom), ktorá je síce smiešna pri neustálomvyvešiavaní a zdravení americkej vlajky, ale my sme zase na opačnej straneextrému.

Bol by som rád, keby ste mi pomohli nájsť na čo všetko môžemebyť hrdí a čo naopak decentne zamiesť pod prah. Ako vyzerá naša vlastnátvár a ako si ju zachovať v čase globalizácie. Ako sa neopičiť,nesplývať, ale vyniknúť. Dík.

P.S.

Ak vás niečo napadne počas hokejového zápasu, kľudne zapíšte nadres.

Pavol Gaál

Pavol Gaál

Bloger 
  • Počet článkov:  3
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Lepší humor ako tumor. Aiiith!? Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu